Piątek, 5 Sierpnia 2022   |   Artyści

Kazimierz Malewicz i narodziny suprematyzmu

Cornelia

Malewicz uważał, że sztuka jego czasów stała się zbyt reprezentacyjna i chciał zbadać ideę tego, co nazwał „czystą sztuką”. Jego celem było stworzenie nowego rodzaju sztuki, który ludzie mogliby nie tylko zobaczyć, ale także poczuć. Stworzenie poczucia abstrakcji poprzez wyeliminowanie wszelkich odniesień do tego, co znamy jako rzeczywistość i skupienie się na podstawowych kształtach i kolorach.

Ważne momenty w życiu i twórczości Malewicza

Kazimierz Malewicz urodził się we wsi pod Kijowem na Ukrainie 26 lutego 1878 r. Był synem polskich emigrantów, którzy podczas rozbiorów Polski osiedlili się pod Kijowem, który należał do Cesarstwa Rosyjskiego. Malewicz już od najmłodszych lat interesował się sztuką. To właśnie w Kijowie rozpoczął edukację w szkole sztuk plastycznych - uczył się rysunku. W latach 1905–1910 uczył się malarstwa w studiu Iwana Rerberga. Wykładał w Moskiewskiej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury od 1920 r. aż do śmierci 15 maja 1935 r. Najbardziej znany jest ze swojej pracy artystycznej i teoretycznych pism o sztuce. Jego obraz "Czarny Kwadrat" stał się podstawą do stworzenia nowego nurtu w malarstwie, a Malewicza wpisał na listę najbardziej rozpoznawalnych światowych artystów.

Obraz „Czarny kwadrat na białym tle” i jego wpływ na świat sztuki

W 1915 roku Kazimierz Malewicz stworzył obraz „Czarny kwadrat” (czarny kwadrat w białej ramie). Obraz został wystawiony w rosyjskim Petersburgu podczas ostatniej wystawy malarstwa futurystycznego i od tamtej chwili stał się symbolem sztuki nowoczesnej.

Kazimierz Malewicz suprematyzm

Malewicz jasno opisywał zwój zamiar wprowadzenia zmian w sztuce malarskiej, która według niego skupiała za dużą uwagę na atrybucie prawdziwego życia codziennego. Chciał on poprzez swoje obrazy całkowicie zrezygnować z obrazowania rzeczywistości i wymyślić swój własny świat kształtów i form. W swoich późniejszych rozprawach pisał, że schronił się przed współczesną sztuką, właśnie w swoim czarnym kwadracie.

Sztuka Malewicza po pierwszej odsłonie "Czarnego Kwadratu" wywoła chaos. Po raz pierwszy, ktoś spróbował wyrwać się z dzieł kubistycznych oraz futurystycznych i stworzyć coś nowego, coś, co stanie się symbolem nadchodzącej nowej ery w malarstwie. Taka rewolucja artystyczna stała się niejako odzwierciedleniem zachodzącej w tym czasie rewolucji społecznej w Rosji (czas pierwszej wojny światowej, powstania bolszewickie, rewolucja październikowa).

Obraz "Czarny kwadrat" stał się jednym z najbardziej wpływowych obrazów w historii ze względu na zapoczątkowanie zupełnie nowej formy sztuki - suprematyzm-, której nigdy wcześniej nie widziano. 

Czym jest malarstwo suprematystyczne?

Swoje nowe abstrakcyjne podejście do malarstwa Malewicz określił suprematyzmem. Słowo zaczerpnął z łacińskiego słowa supremus, co oznacza „najwyższy”. Suprematyzm to dominacja prostych geometrycznych kształtów i kolorów na płótnie. Takie wykorzystanie form i barw miało skłonić obserwującego do skupienia się na samym obrazie, a nie rozpraszać go przez malowanie krajobrazów czy portretów. Kompozycja suprematyczna zapoczątkowala rewolucje w malarstwie.

Kazimierz Malewicz suprematyzm

Co ukrył Malewicz pod "czarnym kwadratem"?

"Czarny kwadrat" to ulubiony obraz wielu młodych twórców, przez lata artyści tworzyli różne teorie na jego temat. Co właściwie oznaczał? Czy pod warstwą farby Malewicz ukrył coś bardzo ważnego? Po co właściwie został namalowany? Czarny kwadrat stał się niejako ikoną sztuki malarskiej. Idea jego powstania, do tej pory, jest niemal mityczna, inspirując tym samym artystów na całym świecie. Prosty motyw kwadratu stał się podstawą do jego wizualizacji na różne sposoby. I na tym chyba najbardziej zależało Malewiczowi, bo w końcu nie ma właściwego sposobu patrzenia na czarny kwadrat i nie zawsze wszystko musi przedstawiać rzeczywistość.

Ze względu na roswój technologii, dziś już wiemy, że Malewicz pod "Czarnym Kwadratem" ukrył dwa obrazy. Naukowcy z rosyjskiej Państwowej Galerii Trietiakowskiej w Moskwie udowodnili, że obraz wyjściowy jest kompozycją kubofuturystyczną, podczas gdy obraz leżący bezpośrednio pod "Czarnym Kwadratem" jest kompozycją protosuprematyczną. Oprócz tego dzięki analizie rentgenowskiej pierwszej czarnej warstwy farby okazało się, że znajduje się tam odręczny napis "Murzyni walczący w jaskini", który prawdopodobnie nawiązuje bezpośrednio do działa francuskiego artysty Alphonse'a Allaisa z 1897 roku zatytułowanego "Murzyni walczący nocą w piwnicy". Kolejny obraz Kazimierza Malewicza noszący tytuł Biały kwadrat na białym tle powstał w roku 1918, obecnie znajduje się w zbiorach Museum of Modern Art w Nowym Jorku

Kazimierz Malewicz suprematyzm

Kazimierz Malewicz - gdzie obejrzeć jego obrazy?

Wiele dostępnych arcydzieł malarstwa Malewicza można obejrzeć w muzeach na całym świecie. Niektóre jego dzieła należą również do zbiorów prywatnych. Najważniejsze obrazy Malewicza znajdziemy w Państwowej Galerii Tretiakowskiej w Moskwie, w kolekcji wielcy malarze. Najwięcej jego dzieł poza Rosją posiada Muzeum Stedelijk w Amsterdamie (aż 24 obrazy) oraz niektóre kompozycje można również obejrzeć w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, oraz Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. 

Miłośnikom twórczości Malewicza polecamy stworzyć w domu galerię ścienną z reprodukcjami jego obrazów. Idealnie nadawać się do tego będą obrazy canvas oraz plakaty vintage. W naszej kolekcji wysokiej jakości plakatów drukowanych na płótnie znajdują się m.in takie wielka dzieła Malewicza jak "Kompozycja suprematyczna" z 1916, czy "Supremus no. 50".


Poznaj innych artystów!

Reprodukcje Wassily Kandynsky   Plakaty reprodukcje - Gustav Klimt

Reprodukcje Vincenta van Gogha     Plakaty reprodukcje - Leonardo da Vinci

Plakaty reprodukcje - Egon Schiele     Plakaty reprodukcje - Alfons Mucha